Monday, June 4, 2012

Susu sebelanga yang rosak.

Kadang kadang benda benda kecik seperti awak komen status kawan awak, dan komen awak tak dilayan sangat lah membuatkan awak berfikir macam macam. Contohnya membuatkan awak melabel kawan awak seperti, sombong ah kau ni, blah la, macam la best sangat kau tu. Haa tapi sebenarnye pada hari itu kawan awak sangat la malas nak membalas komen, cume sekadar mahu membuat status dan tidak mahu membalas komen kerana mungkin keadaan tidak mengizinkan dan sebagainya.

Oke intro bosan. Buuuu.

Saye terpaham sesuatu ketika saye tak boleh tido 10 minit yang lepas. Benda benda pincang yang pernah jadi suatu ketika dulu banyak memberi pengajaran dan iktibar.

Kadang kadang kite tak sedar yang benda benda kecik berlaku sekitar kite boleh jadi sesuatu yang besar dan berharga. Tapi kite tak pernah hargai benda kecik tu. Dan kite jarang memikirkannya. Contoh,

Situasi 1: Kite marah dekat kawan kite sebab kawan kite bagitau boyfriend kite yang kite curang. Akhirnya kite putus kawan dengan kawan kite tu.

Situasi 2: Kite telah pun berkawan baik dengan budak A yang dulu kite pernah tak suke selepas budak B yang berkawan dengan budak A bagitau yang kite tak suke kat dea. Maka kite melupakan usaha budak B.

Situasi 3: Kite marah kawan kite yang mengadu kat polis yang kite pernah jual dadah, dan kite mendapat hukuman. Selepas mendapat hukuman kite cuci tangan dari jual dadah.

Berdasarkan situasi situasi yang di beri di atas (tudiaa ringkasan paper Bahasa Melayu SPM 2007), so faham tak ape benda benda kecik tu? Effort atau melayunya kesungguhan orang lain yang nak cuba memperbaiki sikap kita. Memang kite marah sangat dekat budak yang suke mengadu ni, kite kutuk caci hina   dea. Tapi kite tak pernah terfikir sebab dea, benda baik dah berlaku kat kite.

Contoh situasi 1, benda baik nye akhirnye dea dan kekasih dea membuat diskusi bersama atas sebab ape kite curang dengan die. Kite perbaiki dan mereka telah menjadi pasangan kekasih yang setia. Situasi 2, kite telah menjadi orang yang tidak sewenang wenangnye menilai orang lain berdasarkan ekspresi muke dea. Situasi 3 kite menjadi orang yang berguna kepada masyarakat.

ATAS HASIL USAHA BUDAK YANG MENGADU TU.

So kadang kadang dalam sesuatu benda yang bahagia dan gembira, kite kena fikir untuk siape kite perlu berterima kasih. Kadang benda yang buruk sebenarnye berniat baik. Contoh kucing yang bermuke hodoh dan berkurap, ingin dibelai manja dan dimandikan.

Oke, bye.